SU GARSENYBĖMIS HITUS KURIANTIS PRODIUSERIS EMBODY:

„Ne kiekvienas atlikėjas privalo pats kurti ar rašyti savo dainas“

Kris Humphreys nuotrauka

„Kiekvienas žingsnis yra iššūkis“ – taip apie savo patirtį muzikos kūryboje pasakoja dainų prodiuseris Karolis Labanauskas-Embody. Ir iš tiesų šis darbas tikrai skirtas ne tiems, kurie mėgsta monotoniją – 15 metų muzikiniame pasaulyje besisukantis kūrėjas jau yra prisidėjęs prie įvairių garsių atlikėjų, tokių kaip Tyga, Tiesto, Galantis, Kid Ink, Tungevaag, OMI, projektų. Karolis taip pat turi metus laiko gyvuojantį ir sparčiai augantį šokių muzikos projektą „NOTSOBAD“, o ateityje savo klausytojams yra paruošęs dar daugiau muzikinių planų.

Embody jau ilgą laiką sėkmingai bendradarbiauja ir su garsiu Lietuvos DJ Jovani – paskutinysis jų ir atlikėjos VASSY kūrinys „Be Right Back“ sulaukė pripažinimo ir pasiekė kiekvieno klausytojo širdį. „Bendradarbiaujant, kūryboje labai svarbu pasitikėjimas“, – apie draugystę su Jonu Nainiu atsiliepia Karolis.

Prodiuseris taip pat papasakojo apie savo pirmuosius muzikinius potyrius ir karjerą užsienyje, pasidalino prodiuserio darbo ypatumais ir supratimu, ko reikia norint sukurti gerą muzikinį produktą. Kviečiame skaityti!

Muzikos pasaulyje sukiesi jau ilgai. Papasakok, kaip prasidėjo Tavo muzikinis kelias?

Nuo pat mažų dienų natūraliai traukė į muzikos ir menų pusę. Mano tėtis ir mama yra muzikantai, mano senelis buvo muzikantas. Visada buvau supamas muzikos. Muzikinis kelias turbūt prasidėjo, kai tėtis iš Amerikos parvežė VHS kasetę su Michael Jackson‘o filmu „Moonwalker“. Tai buvo kažkas nesuvokiamo. Nuo dainų, šokių iki specialiųjų efektų – tik dabar suprantu, kokią didelę ir teigiamą įtaką tai padarė mano muzikinio skonio vystymuisi.

Ilgą laiką gyvenai Anglijoje. Kodėl nusprendei savo karjerą plėtoti užsienyje, o ne gimtojoje šalyje?

Šiuo metu jau gyvenu Lietuvoje, tačiau beveik visi projektai su kuriais dirbu yra užsienyje.

Kris Humphreys nuotrauka

Londone gyvenau dešimt metų. Nuo tada kai pradėjau kurti muziką, visada svajojau tik apie užsienį. Niekada nemėgau riboti savęs taisyklėmis, žanrais ir panašiai. Kai pasitaikė galimybė išvykti gyventi į Londoną – nedvejojau. Jaučiuosi labai dėkingas, kad viskas taip susiklostė. Londonas yra vienas iš muzikos pasaulio megapolių. Patirtis, kontaktai ir žinios, kurias įgavau būdamas ten, yra tikrai neįkainojamos.

O kaip yra Lietuvoje? Ar čia suteikiama pakankamai galimybių muzikantams, norintiems sulaukti pasisekimo?

Manau, kad taip. Lietuvoje yra šiek tiek lengviau susilaukti pasisekimo, mažiau konkurencijos, kartelė kokybei, lyginant su užsieniu, yra ne tokia aukšta. Vienintelis neigiamas dalykas – maža rinka – atlikėjams tenka šiek tiek daugiau prie visko taikytis. Lieka mažiau laisvės kūrybingumui ir panašiai. Bet internetas atveria visas duris – jei nori dirbti su užsienio rinka, jokių kliūčių nėra.

Paminėjai, kad Londonas yra muzikos pasaulio megapolis. O kokia Tavo nuomonė apie gimtosios šalies muzikos industriją ir jos ypatumus?

Manau, iš vienos pusės Lietuvos muzikos industrija yra gan ribota. Daugumai lietuviškos muzikos kūrėjų nėra lengva pragyventi tik iš muzikos. Muzikos pardavimai – beveik neegzistuojantys. „Spotify“, „Apple Music“ ir kitos platformos tiesiog neturi kiekio žmonių, kurie klausytų lietuvišką muziką. Taip pat yra ir su kitomis platformomis – radijas, lyginant su užsieniu, moka gan mažai. Televizija, filmų industrija – tokia pati situacija. Tuomet bene vienintelis pragyvenimo šaltinis kūrėjams lieka koncertai ir gyvi pasirodymai. O tai vėlgi sukuria savų iššūkių, nes ne visi muzikos žanrai yra tinkami pasirodymams ar koncertams.

Be abejo, yra kita medalio pusė – tie, kurie sugeba prisitaikyti prie vietinės rinkos, iš muzikos gali pragyventi labai puikiai.

Turi sukaupęs daug patirties muzikos prodiusavime. Kaip apibūdintum savo įprastą darbo dieną?

Jei nekeliauju, mano darbo diena dažniausiai prasideda apie vidurdienį. Dieną pradedu atsakydamas email‘us, skaitydamas naujienas, klausydamas naujos muzikos. Visada stengiuosi bent kažkiek laiko skirti išmokti naujiems procesams, kūrybos būdams, ieškant naujų technologijų ir panašiai. Šiais laikais informacijos yra tiek, kad specialistu gali tapti tiesiog žiūrėdamas „Youtube“. Tada važiuoju į studiją ir joje praleidžiu laiką iki kokių 2-3 valandų ryto.

Bet kai išvykstu į dainų rašymo stovyklas, įprasta darbo diena dažnai būna gerokai intensyvesnė. Gali būti, kad, tarkime, savaitę praleisiu kur nors Stockholme kiekvieną dieną nuo ryto iki vakaro rašydamas dainas su vis skirtingais žmonėmis.

O su kokiais iššūkiais tenka susidurti dirbant prodiuserio darbą?

Kiekvienas žingsnis yra iššūkis. Tarkime, kai turi sesijas su songwriter‘iais, gan dažnai sutinki vis naujus žmones. Studijoje be manęs gali būti dar du ar trys žmonės, kurie taip pat susitiko pirmą kartą gyvenime. Geros idėjos dainoms ir jų tekstams dažniausiai ateina iš giliau – kažkokių išgyvenimų, jausmų, nuotykių. Žmonėms atsiverti ir išsipasakoti dažnai reikia laiko, tad iššūkis būna tai, kaip per trumpą laiką sudaryti aplinką, kurioje žmonės jaustųsi saugiai ir galėtų atsiverti. Tai iš tiesų nemažai psichologinių žinių reikalaujantis darbas.

Kūrybinis procesas taip pat yra savotiškas iššūkis – tai žongliravimas emocijomis bandant ištraukti mintis, kurias būtų galima sudėti į labai trumpus ir aiškius žodžių junginius, kurie ne tik turėtų ypatingą reikšmę tą dainą rašantiems, bet dar svarbiau – ją klausantiems.

Ir net nekalbu apie lengvai įsimenančias melodijas, užburiančius ritmus, garso dizainą, produkcijos originalumą ir panašiai.

Kartu su įvairiais atlikėjais Tau teko išleisti ne vieną populiarumo sulaukusią dainą. Sėkmingai bendradarbiauji ir su garsiu mūsų šalies DJ JOVANI. Kaip pavyksta įgyvendinti abi puses tenkinantį sprendimą, kad galutinis rezultatas pasiektų klausytojų ausis?

Su Jonu esame labai geri draugai. Kartu dirbame nuo pat jo muzikinės karjeros pradžios. Aš jam padedu įgyvendinti visas jo muzikines vizijas, tad rasti kompromisą yra paprasta. Bendradarbiaujant, kūryboje labai svarbu pasitikėjimas. Svarbu išklausyti ir suprasti, kokią viziją, idėjas turi kitas atlikėjas.

Pavasarį kartu su DJ JOVANI ir atlikėja Vassy išleidote dainą „Be Right Back“. Ši daina buvo išleista DJ JOVANI jau pasirašius kontraktą su įrašų kompanija „Warner Music Baltics“. Ar tokie kontraktai įprastai liečia ir kūrimo procese dalyvaujančią komandą, ar juose figūruoja tik atlikėjo vardas?

Viskas labai priklauso nuo kontrakto. Šiuo atveju su „Warner Music“ Jonas pasirašė vadinamą “artist deal”. Jovani, kaip atlkėjas, įsipareigoja su „Warner Music“ išleisti tam tikrą kiekį muzikos. „Warner Music“ išimtinai turi prioritetą leidybai iki kol bus pasiektas sutartas dainų skaičius. Tokiu atveju kiti bendraautoriai/atlikėjai neturi nieko bendro su kontraktu.

Pastebima, kad išpopuliarėjus kūriniui labiausiai dėmesio centre atsiduria jo atlikėjas. Ar laikai kliūtimi tai, kad užkulisiuose dirbantys specialistai nėra tiek pat pastebimi?

Dauguma žmonių nelabai supranta didesnių projektų proceso ir kaip viskas vyksta. Čia būtų tas pats kas sakyti, kodėl visus laurus dėl „Apple“ produkcijos gauna Steve Jobs‘as, o ne inžinieriai, kurie tą produktą sukūrė ir pagamino. Dažnai žmonės, dirbantys užkulisiuose, net ir nenori dėmesio. Dėl to jie ir pasirinko tokį karjeros kelią. Ne kiekvienas prodiuseris, songwriter‘is ar dainininkas gali būti atlikėju. Taip kaip ir ne kiekvienas atlikėjas privalo pats kurti ar rašyti savo dainas. Kaip ir bet kokiame kitame biznyje, tam yra komandos žmonių, kurie atlieka savo darbą.

Ar galėtum įvardinti, ko reikia šiuolaikiniam kūrėjui norint išleisti gerą dainą?

Visų pirma turbūt reikia paklausti savęs, kas yra gera daina. Tai labai subjektyvus dalykas. Nėra paprasto atsakymo į šį klausimą, bet, sakyčiau, reikia drąsos. Nebijoti rizikuoti. Nebijoti išsiskirti iš minios.

Svarbu turėti vizija, ką nori ta daina pasakyti. Svarbiausia neskubėti, išdirbti, ištobulinti idėjas. Gera daina yra gera daina. Įrašų kompanijos, strategijos, dideli biudžetai kartais gali padėti. Bet tai tikrai negarantuoja dainos sėkmės. Būtent klausytojai šiais laikais diktuoja įrašų kompanijoms, ko jie nori. „Tik Tok“, „Youtube“, „Instagram“ ir kitos socialinės medijos yra tai, kur krypsta įrašų kompanijų akys ir ausys.

O ką turi turėti atlikėjas, kad Tu norėtum su juo bendradarbiauti?

Man asmeniškai vienas svarbiausių dalykų yra, kad atlikėjas mane įkvėptų. Užsidegimas ir aistra savo darbui yra viena geriausių savybių. Be abejo talentas, universalumas taip pat labai svarbu.

Prieš dirbdamas su žmonėmis aš visada stengiuosi kiek įmanoma daugiau laiko skirti su jais susipažinti, susidraugauti. Tuomet yra gerokai lengviau bendradarbiauti ir rezultatai būna geresni.

Esi prisidėjęs prie daug projektų ir prodiusavęs ne vieną dainą. Gal galėtum pasidalinti, kokie dar muzikiniai planai Tavęs laukia ateityje?

Turiu paruošęs be proto daug muzikos Embody projektui. Tikiuosi šiais metais paleisti bent po vieną dainą į mėnesį. Taip pat turiu paruošęs kolaboraciją su labai garsiu, legendiniu atlikėju, kurią tikiuosi, visiems pavyks greitai išgirsti.

Lygiai prieš metus pradėjau naują šokių muzikos projektą „NOTSOBAD“, kuris labai sėkmingai ir sparčiai auga „Spotify“ ir kitose muzikos stream‘inimo platformose. Daug dėmesio ateinančiu metu skirsiu ir šiam projektui. Ir, be abejo, tikiuosi parašyti kiek įmanoma daugiau ir geresnės muzikos.

Patarimas pradedančiajam kūrėjui. Koks turėtų būti pirmasis žingsnis sėkmingos karjeros link?

Patarčiau neskubėti. Mėgautis procesu. Nebijoti kritikos. Tapk kaip įmanoma geresniu savo sferos specialistu. Ir svarbiausia, į nieką nežiūrėti per daug rimtai. :)

2022/01/20

________
PANAŠŪS STRAIPSNIAI
________