MUZIKOS KONTRAKTAI

Ne kartą esame girdėję istorijas, kuomet muzikos atlikėjai džiaugsmingai pasirašydami kontraktus vėliau supranta, kad padarė klaidą. Kodėl taip vyksta ir kuo kontraktai skiriasi – atsakymus rasi šiame straipsnyje.

Muzikos verslas – kompleksinė struktūra, kurią sudaro tiek pavieniai asmenys, tiek organizacijos, kartu ar individualiai generuodamos pajamas muzikos industrijoje. Tam, kad struktūra veiktų teisėtai ir šiame dideliame mechanizme visi sraigteliai suktųsi tinkamai, kontraktai tampa būtinybe, o karjera muzikos industrijoje tampa priklausoma nuo padėto parašo.

„Tikėtina, kad muzikos atlikėjas, nori jis to ar ne, pasirašys kontraktą, kurio nederėtų pasirašyti. Tai anksčiau ar vėliau ateis – nuo šios patirties sunku pabėgti.“

Muzikos industrijos užkulisiuose gan dažnu reiškiniu tampa tai, kad muzikos kūrėjas, išgirdęs sąvokas „muzikos verslas“ ar „muzikos teisė“, sustingsta, mintyse sau pasakydamas „o ne, tik ne tai“, nes tai yra tema, su kuria muzikos atlikėjai kaunasi lyg su galiūnu, kurio nugalėti taip ir nepavyksta. Tačiau dėl to nusiminti ir nuleisti rankų tikrai nederėtų.

Pagal muzikos industrijos priimtą darbo etiką, muzikos atlikėjų pagrindinis darbas turėtų būti kūrybinis, o antrame plane liekantys muzikos verslo niuansai turėtų būti vadybininkų stichija. Tiesa, ne visi muzikos kūrėjai gali džiaugtis kompetentingais vadybininkais, o dažnas apie jį gali tik pasvajoti. Nepaisant to, atlikėjams yra pravartu žinoti muzikos verslo pagrindus tam, kad nepasimestų muzikos kontraktų gairėse. Kiekvienas muzikos atlikėjas, nori jis to ar ne, pasirašys kontraktą, kurio nederėtų pasirašyti. Tai anksčiau ar vėliau ateis – nuo šios patirties sunku pabėgti. Tam, kad patirtis būtų kuo mažiau skausminga, aptarkime pagrindinius ir esminius muzikos kontraktus, su kuriais gali susidurti muzikos atlikėjai bei kūrėjai.

KONTRAKTAS SU VADYBININKU

Norint tvirtai įsikabinti muzikos industrijoje, geras vadybininkas yra viena iš svarbiausių grandies dalių (plačiau apie vadybininko pareigybes skaityk mūsų parengtame straipsnyje: KAS YRA MUZIKOS VADYBININKAS?). Nors vadybininkų, besidarbuojančių muzikos industrijos lauke, yra daug ir įvairių, teoriškai, juos galime išskirstyti į du tipus: jau stiprius kontaktus turinčius vadybininkus ir „geriausius draugus“, kurie neturi reikiamų ryšių „išstumti“ atlikėją ten, kur jam reikia.

Įprastai, patyrę vadybininkai norės pasiimti nuo 15 proc. iki 20 proc. komisinių nuo bendro viso atlikėjo uždirbamo honoraro. Su muzikos vadybininkais, kurie pradeda nuo 0, uždirbamų pinigų dalinimasis – keblus procesas.

Komisinių dalinimasis su „geriausiu draugu“ gali vykti keliais būdais:

Galima visas uždirbamas pajamas dalinti į lygias dalis. Pavyzdžiui, jei muzikos grupę sudaro 5 asmenys, vadybininkas tampa lygiaverčiu grupės nariu. Tokiu atveju, uždirbami pinigai turėtų būti dalinami į lygias 6 dalis.

Jei atlikėjas yra vienas, yra sąžininga vadybininkui atiduoti 30 proc. visų bendrų pajamų iki tam tikros generuojamų pinigų ribos. Kontraktas gali nurodyti, jog muzikos vadybininkas gauna 30 proc. nuo bendrų pajamų iki tol, kol atlikėjas per mėnesį uždirba iki 5 000 eur. Vos tik atlikėjo numatyta minimali bendra pajamų suma kontrakte pradeda augti – komisinių procentas, mokamas vadybininkui, mažėja atitinkamais tarpais. Tai reiškia, kad jei atlikėjas uždirba nuo 5 000 iki 10 000 eurų, vadybininkas gauna 25 proc. nuo bendrų uždirbtų pajamų ir tai gali tęstis tol, iki kol vadybininkas pasiekia 15 proc. komisinių ribą.

MUZIKOS AGENTAS

Muzikos agentas pasirūpina atlikėjo pasirodymais. Jo darbas yra pasirūpinti koncertinių vietų registracija atlikėjo koncertams. Įprastai, muzikos agentas prašo nuo 10 proc. iki 20 proc. komisinių. Taip, pasirodymus organizuoti galima savarankiškai – be muzikos agento, tačiau, jei atsirado poreikis jį turėti, PRIVALU BŪTI YPAČ ATSARGIAM. Dažnai šioje vietoje atsiranda muzikos agentų – SUKČIŲ, kurie bandys įtikinti muzikos atlikėją sumokėti avansą tam, kad agentas galėtų rezervuoti pasirodymo vietą.

PATARIMAS: nemokėkite muzikos agentams tol, kol negausite savo uždirbtų pinigų. Muzikos koncertai yra vienas pagrindinių pelną nešančių įrankių muzikos industrijoje.

KONTRAKTAI SU ĮRAŠŲ KOMPANIJOMIS

Šiandieninėje muzikos industrijoje muzikos atlikėjai sėkmės ir populiarumo sulaukia ir be muzikos įrašų kompanijų (angl. – music labels) pagalbos. Tam reikia didelio įdirbio, bet viskas įmanoma! Esminis muzikos įrašų kompanijų pranašumas yra jų neišsenkantys aukso puodai. Gaila, bet niekas pinigų šiaip sau nedalina. Muzikos įrašų kompanijos muzikos atlikėjui dažniausiai suteikia pakankamą finansavimą tam, kad jis galėtų leisti savo muziką – vėliau pinigai ir dividendai turi būti grąžinami savininkui, tai yra muzikos įrašų kompanijai. Jei pinigų nepavyksta uždirbti ir grąžinti – esate skoloje.

Tai yra vieni pavojingiausių kontraktų. Praktikoje pasitaiko atvejų, kada atlikėjams yra uždraudžiama išleisti dainas, prie kurių atlikėjai dirbo ilgą laiką. Jeigu atlikėjas galvoja, kad sukūrė šedevrą, o muzikos įrašų kompanija (kitaip – label) nemato tame potencialo – daina gali ir neišvysti dienos šviesos.

Vienas žinomiausių kontraktų, kuris buvo ir dar yra plačiai naudojamas didžiųjų muzikos įrašų kompanijų (angl. – major music labels) – „360 deal“. Tai kontraktas, kuris įgalina muzikos įrašų kompaniją gauti tam tikrą dalį iš kiekvieno atlikėjo gaunamo pajamų šaltinio: muzikos įrašų ir turų, prekių pardavimo, rėmimo.

Tiesa, nors indie muzikos atlikėjams nuolatos primenama atsargiai pasirašinėti sutartis su muzikos įrašų kompanijomis, advokatė Sarah Scott, dirbanti su ieškiniais, pažeidžiančiais teises muzikoje, teigia, kad bendradarbiavimo sutartys tarp muzikos įrašų kompanijų ir atlikėjų yra muzikos industrijos ateitį palaikantis konceptas.

LEIDYBOS KONTRAKTAI

Tam, kad daina ar albumas pasiektų numatytą auditoriją ir plačiai pasklistų visose medijose, reikalingos leidybos kompanijos arba nepriklausomi bei laisvai samdomi muzikos publicistai (apie tai, kas yra music publisher, skaityk: MUSIC PUBLISHER. KAS TAI?). Leidybos kompanijos veikia labai skirtingai – pristatome pagrindinius sutarčių tipus, kuriuos galite sutikti savo muzikinės karjeros kelyje.

Administracinės muzikos leidybos sutartis (Publishing Administration Agreement) – sutartis, kuri leidžia muzikos autoriui išlaikyti 100 proc. autorių teisių nuosavybės teisę ir sumoka tik administravimo mokestį muzikos leidėjui/administratoriui. „Administratorius“ paprastai teikia tik administracines paslaugas ir neužsiima jokia kūrybine veikla.

Kolektyvinė leidybos sutartis (Co-Publishing Agreement) – sutarties rūšis, pagal kurią du ar daugiau leidėjų dalijasi nuosavybės teise į konkretaus kūrinio turimas autorių teises. Paprastai vienas leidėjas turi visas administravimo teises. Šio tipo leidybos sutartys dažnai taikomos tais atvejais, kai kūrinio autorius yra įrašų atlikėjas arba prodiuseris.

Pilnos teisės leidybos sutartis (Buy-Out Agreement arba a “Full” Publishing Agreement). Tiesa, ši sutartis šiandieniniame pasaulyje nėra populiari. Pagal šią sutartį muzikos leidėjas turi 100 proc. muzikos kūrinio autorių teisių ir išimtines administravimo teises. Bendros muzikos leidybos pajamos yra dalinamos per pusę. Autoriui lieka tik jo autorinė dalis iš pasirodymų.

„Kas tave, kaip atlikėją, išskiria iš kitų? Publicisto darbas yra sukurti tą istoriją“ – AMANDA BLIDE, TREND PER

Dauguma nepriklausomų muzikos publicistų savo darbą gali apmokestinti nuo kelių šimtų iki kelių tūkstančių eurų per mėnesį. Viskas priklauso nuo publicisto kvalifikacijos, tačiau nėra jokio garanto, kad prašytas straipsnis pasieks Rolling Stone žurnalą, ar kad atlikėjas atsidurs ant žymiausio žurnalo viršelio, ar su savo fanais sveikinsis sėdint pašnekovo vietoje populiarioje TV laidoje.

Teoriškai, muzikos autoriui priklauso 100 proc. dainos autorių teisių, tačiau pasirašant sutartis su muzikos leidybos kompanijomis gali tekti minėtą 100 proc. dalintis. Muzikos industrijoje, muzikos leidėjui priklauso tam tikra dalis muzikos kūrinio teisių, jei tai yra produktas, su kuriuo leidyba užsiima muzikos leidėjas. Būtent dėl šio aspekto leidybos kontraktai tampa ganėtinai painūs.

Norintiems plačiau sužinoti apie muzikos leidėjų atliekamus darbus ir sutartis, kviečiame pasižiūrėti seminaro įrašą apie muzikos leidėjų kontraktus, kurį parengė University of Westminster.

Muzikos kontraktai yra konfidenciali informacija, tad tik ją pasirašinėjančios pusės mato, kas juose parašyta. Tam, kad neįkliūtumėte į spąstus, svarbu žinoti teoriją. Kokias funkcijas atlieka kiekvienas specialistas? Kaip muzikos teisės (tiek autorių, tiek gretutinės teisės) yra skirstomos? Kas kam priklauso?

Kiekvienas kontraktas yra individuali sutartis ir gali būti keičiama iki tol, kol tenkins abi puses. Svarbu: neskubėkite pasirašinėti sutarčių, išsiaiškinkite, ar niekas į atlikėjui priklausomas kūrinio teisės nesikėsina ir ar tai bus naudinga pačiam atlikėjui.

Šaltiniai:

HERSTAND, A., 2020. How to Make it in the New Music Business : practical tips on building a loyal following and making a living as a musician. New York, NY: Liveright Publishing Corporation.

HARRISON, A., 2017. Music: The Business: Fully Revised and Updated, including the latest developments in music streaming. 7th ed. London: Virgin Books.

GAMMONS, H., 2011. The art of music publishing. Focal Press.

2021/10/21

________
PANAŠŪS STRAIPSNIAI
________