UŽDANGAI NUSILEIDUS – APGAULĖS IR NETINKAMI KONTRAKTAI?

Su kokiomis skaudžiomis patirtimis tenka susidurti muzikos atlikėjams? Šiame straipsnyje dalinamės atlikėjų pasakojimais ir net Youtube Originals dokumentikos verta istorija.

man in front of studio mixer and receiver

„Atlikėjams atrodo, „oh, aš esu karjeros laiptais kylantis muzikos atlikėjas ir sėkmė yra pasiekiama ranka“ vien dėl to, kad ruošia savo pasirodymą toje nerealioje, visų garsių atlikėjų pamėgtoje koncertų salėje. Realybėje esi tik tu ir dar kiti keli karjeros laiptais kylantys atlikėjai ir jei jūs nesugebėsite parduoti bilietų į koncertą, esate žlugę“ – savo patirtimi dalinasi nepriklausomas repo atlikėjas Russ.

Atrodo viskas labai paprasta – perklausos, koncertai, pardavimai, autorinės teisės – pagrindiniai šaltiniai, generuojantys atlikėjo pajamas. Vykdai veiklą – turi pinigų. Deja, ne viskas muzikos industrijoje yra taip paprasta, o vis dažniau interviu metu prabylantys muzikos kūrėjai neslepia apmaudo dėl muzikos verslo amoralumo atlikėjo atžvilgiu. Šį kartą, giliau nerdami į muzikinius vandenis, dalinamės muzikos kūrėjų patirtais išgyvenimais, apkartinusiais muzikos atlikėjų karjeras.

VIENAS IŠ DAUGUMOS – ATLIKĖJAS SKOLININKAS

Straipsnyje „NEPASOTINAMI MUZIKOS INDUSTRIJOS RYKLIAI IR 360 KONTRAKTAS“ jau spėjome aptarti vieną iš pagrindinių priežasčių, kodėl mūsų mėgstami ir klausomi muzikos atlikėjai bankrutuoja. Nepaisant to, neskubėkime muzikos verslo atstovų įvilkti į godumo apdarą. Tiesa, pagrindinė problema atlikėjus ištinka tuomet, kai kompanijos suteikiamų atgautinų (angl.recoupable) pajamų atlikėjas nepajėgia grąžinti ir tampa skolininku.

2011 metais reperė Kreayshawn staiga išgarsėjo išleidusi singlą „Gucci Gucci“. Daina tapo tikru hitu. YouTube plaformoje ši daina sulaukė 70 mln. peržiūrų ir jų tikriausiai būtų daugiau nei 100 mln., jei Spotify būtų aktyviai naudojamas jau 2011 m. Sulaukusi didelio populiarumo ir vedama netikėtos sėkmės, atlikėja negaišdama laiko pasirašė kontraktą su Amerikiečių muzikos įrašų kompanija Columbia Records, priklausančia vienai iš muzikos gigančių – Sony Music Entertainment. Praėjus beveik 10 metų nuo šlovę atnešusio singlo išleidimo, Masked Gorilla Podcast tinklalaidėje, interviu metu atlikėja atskleidė gausybę įžvalgų apie savo kaip atlikėjos, priklausančios vienai didžiųjų muzikos įrašų kompanijai, karjerą po to, kai pasirašė 1 mln. USD vertės sutartį su Sony Music Entertainment.

„Kadangi mes leidomės į turą, visos išlaidos buvo padengiamos iš mano pinigų. Kiekvieno apgyvendinimas, skrydžiai, maistas – viskas buvo apmoka iš mano pinigų“, – savo patirtimi interviu metu dalinosi hip hopo atlikėja.

Nors Kreayshawn greitai sužibo, jos karjera pradėjo slopti, o ir išleisti albumai nebesiekė topų viršūnių. Dar interviu metu atlikėja buvo skolinga Sony Music Entertainment 800 tūkst. USD. Kas atsitiko? Atlikėja iš savo kūrybos neuždirbo tiek, kad galėtų grąžinti muzikos įrašų kompanijai suteiktą 1mln. USD „paskolą“. Pati atlikėja 2020 metų liepos mėnesį savo Twitter paskyroje pasidalino pranešimu, skatinančiu savo fanų nebeklausyti hitu tapusios dainos „Gucci Gucci“, nes kaip teigė atlikėja „aš gaunu 0 USD ir dar esu skolinga Sony 800 tūkst. USD“.

Atlikėjos Kreayshawn istorija yra viena iš gyvenimiškų muzikos verslo situacijų, dažnu atveju galinčių privesti atlikėją prie finansinio žlugimo ribos. Svarbu suprasti, kad kontraktai su muzikos įrašų kompanijomis negarantuoja sėkmingos karjeros atlikėjui, o kai dar ir patys kontraktai susaisto atlikėją su muziko įrašų kompanijomis milžiniškomis pinigų sumomis – priimami sprendimai turi būti tinkamai apgalvoti.

Nors žiniasklaidoje labiausiai yra paplitusios istorijos raginančios muzikos kūrėjus būti budriems pasirašinėjant sutartis su muzikos įrašų kompanijomis, tačiau neretas, dar savo kojų nespėjęs apšilti muzikos kūrėjas, įkūnija muzikos vadybininkus į „vagio“ amplua.

KODĖL MES BIJOME VADYBININKŲ?

Lou Pearlman buvo muzikos vadybininkas, labiausiai muzikos pasaulyje išgarsėjęs dėl įkurtų vaikinų grupių Backstreet Boys ir 'N Sync. „Tuo momentu, Kaip Youtube Originals išleistoje dokumentikoje teigia grupių nariai, Lou Pearlman buvo „geriausia, kas galėjo Jums atsitikti“. L.Pearlman daug dėmesio skyrė vaikinams, rūpinosi jais, užtikrino visus įmanomus patogumus: prašmatnius gimtadienio vakarėlius, prabangias vakarienės, keliones, koncertus, muzikinius įrašus, šokių repeticijas – viską, ko reikėjo tikslui pasiekti. „Lou suteikė mums galimybes gyventi tokį gyvenimą, kokį gyvename šiandien. Kas žino kaip mano gyvenimas būtų pasibaigęs jei ne jis – ką, sėdėčiau kalėjime?“ – prisiminimais dokumentikoje dalinosi reperis Aaron Carter.

Lou Pearlman ir grupė 'N Sync. Nuotraukos autorius: Mark Weiss/Getty Images

Nepaisant to, vos tik Lou Pearlman prodiusuojamos grupės išvydo pirmuosius pardavimo čekius ir suprato, kas iš tikrųjų vyksta, „idealiojo“ muzikos vadybininko miražas pranyko. Backstreet Boys ir 'N Sync albumų pardavimai siekė dešimtis milijonų, koncertų bilietai buvo žaibiškai graibstomi, o salės sausakimšos. Grupių sukuriamos apvartos buvo milžiniškos.

Youtube Originals dokumentikoje „The Boy Band Con: The Lou Pearlman Story“ 'N Sync grupės nariai pasakojo, kad per vieną darbo dieną jie gaudavo 35 US dolerius, kas skaitydavosi kaip dienpinigiai. „Aš prisimenu, galvodavau kiek daug mes uždirbame, nes viskas buvo nemokama – mano gyvenimas buvo nemokamas“, – pasakojo Lance Brass, grupės 'N Sync narys.

Iliuzija buvo sukurta. Kad ir kur grupės važiuodavo, apsistodavo, kad ir ką bevalgydavo – jiems atrodė, kad viskas buvo nemokama. Žinoma, prisidėdavo ir dienpinigiai.

NIEKAS NEDIRBO TAIP SUNKIAI, KAIP BACKSTREET BOYS IR 'N SYNC. TIE VAIKINAI NETURĖJO NEI VIENOS LAISVOS DIENOS, O JEI TOKIA IR ATSIRASDAVO, AŠ JUOS GAUDAVAU FOTOSESIJAI.“ – LORI MAJEWSKI

Dveji metai intensyvaus dalyvavimo televizijoje, radijuje, alinantys ir nesibaigiantys pasirodymai įvairiose scenose bei albumų pardavimai, siekiantys milijonus. Atėjo metas Lou Pearlman išdalinti pirmuosius čekius grupės nariams.

„Jis sukvietė visus tėvus. Iki to momento, 'N SYNC buvo pardavusi 10 milijonų albumų. Aš dariau skaičiavimus savo galvoje ir galvojau: gerai, jei tai yra tik 1 mln. USD, padalinus iš penkių Lance turėtų gauti apie 200 tūkstančius dolerių.“ – atviravo grupės 'N SYNC nario Lance motina.

„Aš atplėšiau voką pamatyti čekui ir... O Dieve, mano širdis nusirideno į kulnus, aš negalėjau patikėti į kokį skaičių žvelgiau.“ – grupės 'N SYNC narys Lance Brass.

Kiekvienas 'N SYNC grupės narys gavo po 10 tūkst. USD vertės čekį. Teoriškai, grupės narių gautas dviejų metų atlygis nesiekė net metinio minimalaus darbo užmokesčio, o pradirbtos valandos siekdavo net 18 valandų per dieną. „Lou identifikavo save kaip šeštą grupės Backstreet Boys narį. Viską ką mes uždirbdavome, tą pačią dalį gaudavo ir Lou– teigė AJ Maclean, grupės Backstreet Boys narys.

Advokatai, nagrinėdami 'N SYNC grupės kontraktą su Lou Pearlman, atrado plyšį, kurio pagalba grupės nariai galėjo manipuliuoti kontraktu. 'N SYNC, paaiškinę situaciją savo vadybininkui Lou Pearlman, atsidūrė teisiamųjų suole, kurio ieškinys buvo įvertintas net 150 mln. USD. Laimei, teismo sprendimu 'N SYNC kontraktas buvo nutrauktas.

Backstreet Boys nariai nusprendė kovoti už save kitu būdu. Backstreet Boys padavė ieškinį dėl sutarties nutraukimo, o pasibaigus teismo procesui jie sumokėjo 1/6 uždirbtos pinigų dalies, kuri pagal galiojusį kontraktą priklausė Lou Pearlman, ir daugiau patys jam nebepriklausė.

KAIP NETAPTI AUKA MUZIKOS INDUSTRIJOJE?

Pasirašant sutartį, atlikėjo budrumas gali tapti tikra gelbėjimosi priemone. Juk muzika yra verslas ir dažnu atveju muzikos verslo atstovų intencija yra strateginis pelno kūrimas. Galima diskutuoti, kad būtent tai iššaukia interesų skirtumą privedantį prie ginčų teismo salėje.

Nors nerašyta taisyklė, aidinti muzikos industrijos užkulisiuose, „nepasirašyk kontrakto nepasitaręs su teisininku“ pasilieka šešėlyje, tačiau verta suprasti, kad ne su visais teisininkais atlikėjas gali jaustis saugiai. Jei tau muzikos įrašų kompanija, pasako „ei, mes tavimi pasirūpinsime, štai yra teisininkas, kuris tau padės suprasti ir peržvelgti kontraktus“, ar tikrai gali pasitikėti duotu teisininku iš žmonių, kurie nori iš tavęs uždirbti?

Kad ir kokio tipo būtų kontraktas, kuris pasiekia atlikėjo rankas ir yra pasirašomas, svarbu neužmiršti įtraukti punktus, kurie, sėkmingos karjeros perspektyvoje, įgalintų atlikėją turėti teisę keisti kontraktą.

2021/11/25

________
PANAŠŪS STRAIPSNIAI
________